سه شنبه ٢١ آذر ١٣٩٦
صفحه اصلي > اطلاع رسانی 
اخبار > بندرخشک و غیرمتمرکز سازی
 


  چاپ        ارسال به دوست

بندرخشک و غیرمتمرکز سازی

در شهریورماه سال 88 دولت جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد، آیین‌نامه احداث شش بندرخشک بزرگ را در سرتاسر کشور باهدف مرکزیت زدایی از بنادر دریایی محدود کشور به تصویب رساند.

بندرخشک ترمینالی است واقع در منطقه درون‌مرزی (پس‌کرانه) بااتصال ریلی به یک یا چند اسکله کانتینری (پایانه بندری)

قطارهای باربری به‌طور منظم بر طبق جدول زمان‌بندی‌شده و یکپارچه با ورود کشتی‌های باربری به اسکله، بین پایانه بندری و بندرخشک درحرکت می‌باشند.

ازآنجاکه ایران دارای تعداد محدودی پایانه بندری می‌باشد ازجمله بندرعباس در جنوب واقع در ساحل دریای خلیج‌فارس و بندر انزلی در شمال واقع در ساحل دریای خزر بنابراین انتظار می‌رود که بنادر خشک در مرکز زدایی این بنادر انباشته مؤثر واقع شوند.

طی دهه‌های اخیر، به‌تناسب رشد تجارت، پایانه‌های بندری نیز افزایش‌یافته‌اند و امروزه برای توسعه و وسیع‌تر شدن با کمبود فضا مواجه‌اند

لذا در تمتم مسیرهای منتهی به پایانه‌ دچار ازدحام بیش‌ازحد شده‌اند.

طی دهه اخیر، واردات به‌ویژه از کشور چین به‌طور فراوانی افزایش‌یافته از طرفی دیگر در همین حین صادرات ایران بنا به گفته صندوق ضمانت صادرات ایران (EG FI) هشت برابر رشد داشته

چنین سرعتی در رشد واردات و صادرات، به‌موازات برنامه‌های توسعه اقتصادی 5 ساله و چشم‌انداز 20 ساله در سال 1402 شمسی منجر به کمبود پایانه‌های کانتینری بندری و انباشتگی با تراکم بالا و درنتیجه ناتوان شدن در مواجهه با ترافیک سنگین‌بار خواهد بود.

این مشکل می‌تواند با تأسیس و راه‌اندازی یک بندرخشک متصل به شبکه ریلی و مجهز به پایانه‌های چندوجهی و مرکب در پس‌کرانه تسهیل یابد. در غیر این صورت صف طویل تریلرها در پایانه بندری موجب مضطرب شدن راننده‌ها و درنتیجه افزایش بروز حوادث جاده‌ای خواهد شد. درحالی‌که این‌گونه مشکلات بندرت در بنادر در بنادر خشک حادث می‌شود.

زیرساخت موجود برای واردکنندگان و صادرکنندگان در بنادر خشک به لحاظ لجستیکی و امکانات مشابه می‌باشد.

چراکه بندرخشک نیز مجهز به سیستم تحویل و انتقال باز به انبارهای بسته و روباز می‌باشد. همچنین عملیات اداری ترخیص از گمرک و درنهایت ترخیص کالا نیز در بنادر خشک انجام می‌گیرد.

دولت آقای روحانی؛ در حوزه کمیسیون اقتصادی و اجتماعی برای آسیا اقیانوسیه (ESCAP) 9 بندرخشک اصلی را با پراکندگی دقیق در سراسر کشور مشخص کردند.

برای مثال: 

بندرخشک آپرین، در 21 کیلومتری جنوب غرب تهران واقع‌شده از دیگر بنادر خشک؛ بندرخشک پیشگامان یزد در مرکز استان یزد می‌باشد.

بندرخشک مطهری حوالی شمال شرق مشهد، بندرخشک سلفچگان در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در استان قم، بندرخشک سیرجان در جنوب شرقی استان کرمان و یک بندرخشک هم در منطقه آزاد صنعتی اروند در جنوب غربی استان خوزستان واقع‌شده است.

ترانزیت مقرون‌به‌صرفه

آپرین به‌عنوان یک بندرخشک دارای ظرفیت تأمین بازار پرمصرف تهران و منطق صنعتی اطراف آن را دارد. هم‌اکنون آپرین دارای یک انبار 9000 متری است که بهره‌برداری رسیده است.

بارهای تخلیه‌شده و بارگیری شده در بندر ماهشهر و بندر شهید رجایی واقع در سواحل خلیج‌فارس می‌تواند از طریق مسیر ریلی به بندر آپرین منتقل شود و در همان‌جا نیز از گمرک ترخیص شود.

توسعه بنادر خشک این امکان را برآورده می‌سازد تا این بنادر به حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی کالا با بهره‌گیری از جاده‌، ریل و دریا دست یابند و این به‌نوبه خود به خاطر گسترش حمل‌ونقل کانتینری به‌طور فزاینده‌ای متداول شده است.

چراکه در بندرخشک جابجایی سریع کالا از دریا به مسیر ریلی و از مسیر ریلی به مسیر جاده‌ای میسر است. بنابر این بنادر خشک نقش مهمی را در تضمین ترانزیت کالا با راندمان بالا از یک کارخانه در کشور مبدأ به نقطه توزیع در مقصد ایفا می‌کند.

بندرخشک کوثر که به‌عنوان بندرخشک پیشگامان نیز شناخته می‌شود ازجمله بنادر خشک اصلی است که دارای موقعیت استراتژیک بالایی است که در مرکز ایران، استان یزد واقع‌شده است.

یکی از چالش‌های جدی در توسعه بنادر خشک در ایران، ضعف موجود در صنعت فولاد در تأمین پروژه‌های ریلی می‌باشد. همچنین کمبود لکوموتیو و واگن ترابری از دیگر مسائلی است که انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن، تجارت در آینده نزدیک برطرف کند.

علاوه بر تسهیل حمل‌ونقل کالا به مناطق داخلی کشور، از طریق بنادر خشک ایران می‌تواند به مسیر ایمنی برای انتقال کالا به کشور افغانستان تبدیل شود زیرا کشور افغانستان دسترسی به دریا و آب‌های آزاد ندارد. همچنین افغانستان در حال احداث یک بندرخشک در استان ننگرهار در شرق این کشور می‌باشد که از طریق ریلی به بندرخشک مطهری مشهد مرتبط می‌شود.

بااینکه دهه‌ها است از بنادر خشک در اکثر کشورها مثل کانادا، برزیل، پاکستان، هند، شیلی و مکزیک استفاده می‌شود، در سال 2013 میلادی توسط سازمان ملل توافقات بین دولتی جهت ترویج گسترش بنادر خشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه تدبیر شد. این توافق تحت نظر کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (UNESCAP) نهایی شد.

این توافقنامه جهت امضا تا 31 دسامبر 2014 باز بود و بعد از تصویب و امضا توسط هشت دولت اجرایی شد.3

همچنین این توافقنامه مشخص‌کننده موقعیت بنادر خشک موجود و بالقوه است که قرار است اساس تلاش هماهنگ در خلق گره‌های لجستیکی در راستای حمل‌ونقل چندوجهی یکپارچه باشد.

توسعه و عملکرد بنادر خشک این بستر را فراهم می‌سازد تا بار و کالا با مدل‌های متفاوت حمل‌ونقلی جابجا شود و استفاده از وسایل حمل‌ونقل باراندمان بالا و سازگار با محیط‌زیست صورت پذیرد.

یکی از مزایای مهم اقتصادی بنادر خشک شامل انتقال رونق و توسعه اقتصادی از پایانه‌های ساحلی به مناطق داخلی کشور است. از دیگر مزایای مهم بنادر خشک تطبیق زیرساخت‌های حمل‌ونقل با مدیریت زنجیره تأمین کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل می‌باشد.

همچنین بنادر خشک به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند.

برای مثال 1 لیتر گازوئیل برابر با جابجایی 25 تن بار به مسافت 1 کیلومتر از طریق جاده می‌باشد که درنتیجه منجر به تولید 62 گرم گاز CO2 به ازای هر تن است. درحالی‌که همین مقدار گازوئیل برابر با جابجایی 85 تن بار به مسافت 1 کیلومتر از طریق ریل می‌باشد که درنتیجه منجر به تولید 22 گرم گاز CO2 به ازای هر تن است. به عبارتی ساده‌تر اگر 20 تن بار از طریق جاده به مسافت یک کیلومتر حمل شود 1240 گرم گاز CO2 تولید می‌شود ولی همین مقدار بار از طریق ریل 440 گرم گاز CO2 تولید می‌کند از طرف دیگر 1 لیتر گازوئیل روی ریل توان جابجایی بار ازنظر وزنی 4/3 برابر نسبت به روی جاده افزایش می‌دهد.

 

ترجمه: ولی شیخ 

لینک در سایت اصلی مجله 


١٢:٥٩ - پنج شنبه ٧ بهمن ١٣٩٥    /    عدد : ١٣٧    /    تعداد نمایش : ١٢١١


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




گزارش تصویری
آخرین خبر ها
شورای اداری شهرستان مهریز در بندرخشک پیشگامان برگزار شد
اطلاعیه درباره بازدید سهامداران از روند پیشرفت پروژه بندرخشک پیشگامان
مجمع عمومی سهامداران بندرخشک پیشگامان برگزار شد
مجمع عمومی سهامداران بندرخشک پیشگامان برگزار می شود
سرمایه گذاری 4هزار میلیاردی در بندرخشک پیشگامان
بهره‌برداری کامل از تقاطع غیرهمسطح در بندرخشک پیشگامان
سازمان اموال تملیکی، انبارهایش را به بندرخشک پیشگامان منتقل کرد
  • عضو کانال تلگرام بندرخشک پیشگامان شوید ..
  • اینفوگرافیک جانمایی کسب وکارهای بندرخشک پیشگامان؛ متشکل از بخش های مختلف در قالب فضای 700 هکتاری
  • معرفی کتاب: بندرخشک، حمل نقل ترکیبی توسعه اقتصادی
  • با فرصت های سرمایه گذاری در بندرخشک پیشگامان یزد آشنا شوید
درباره ما
شرکت پیشگامان توسعه بندرخشک توسعه کوثر یزد عضوی از خانواده بزرگ گروه تعاونی پیشگامان می باشد  که با هدف تاسیس نخستین بندرخشک تعاونی در  ایران راه اندازی شده است. ادامه ...
شبکه های اجتماعی
تماس با ما
دفتر مرکزی: یزد، بلوار شهید بهشتی، ساختمان پیشگامان، طبقه اول، واحد اول تلفن: 18-36294314 (035) نمابر: 36294319 (035) محل اجرای پروژه: استان یزد - کیلومتر 25 بزرگراه یزد - مهریز - کیلومتر 9 جاده اختصاصی
کلیه حقوق این پورتال متعلق به شرکت تعاونی پیشگامان توسعه بندر خشک کوثر میباشد.